Bloggarkiv

onsdag 12 oktober 2011

lektioner & matthet

Känner mig allmänt matt just nu. Sådär man kan känna när man väl känner efter, ska nog ta och göra något åt saken och dricka lite vatten och se om det hjälper. (för eventuella götabrostalkers: Är i köket i evangelisten om 5min)
Har haft två ganska olika sorters ämnen idag, Inre livet och Socialt engagemang. Tror ändå man kan knyta ihop dem med att man måste få sitt liv med Jesus att funka-det är en relation- och be och så och det borde leda till att man vill hjälpa fattiga, de mindre osv. Att umgås med Gud borde ju leda till att man 'smittas' av hans kärlek och vill ge vidare av den till andra, så tror jag  :)

Det blir verkligen en tankeställare när man pratar om orättvisor i världen och hur vi i Sverige och andra välfärdsländer lever i sånt sjukt överflöd, man fattar typ inte hur de som inte har lika mycket tillgångar klarar sig. Jag har blivit så van vid att ha det jag behöver och en hel del till. Jag tror att för att man ska kunna ha ett liv som är likt Jesus och ha en kristen livsstil så måste man ifrågasätta vad man egentligen har sitt fokus och vad ens "behov" egentligen är.

Jag tror inte det är fel att vara rik eller ha ett överflöd av pengar men jag tror att man måste se till vad ens inställning till pengar är, och hur mycket man kan offra för en annan och hur stort värde det har för en-vad skulle hända om vi plötsligt miste allt vi hade? (vi vet aldrig vart livet kommer leda/göra med oss)

 (vi kom också fram till att hjälpa andra inte bara behöver innebära att ge pengar utan också ge av sin tid för de som behöver en).

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera mera!