Bloggarkiv

tisdag 14 februari 2012

en vecka tills ja ni vet vad

Alltså hello. En vecka. Och inte ens det. Om en vecka så har jag lämnat landet. Vet att jag kommer att komma tillbaka men hallå. En vecka kvar i Sverige- vad gör man då för att verkligen ta vara på det fina i vad svea rike har att erbjuda? Äter en semla kanske, för att det är så  vi firar fettisdagen, som jag nu då inte kommer vara hemma på.

Inte för att det brukar vara någon storslagen fest i mina trakter på denna tisdag men ändå själva grejen, fast när jag var i Oxford på praktik två veckor förra året så fick jag lära mig att deras motsvarighet kallades "shrove tuesday" aka "pancake day" och att dom där hade värsta feta pannkaksfesten istället för att äta semlor då. Tyvärr så hann jag åka hem innan och fick inte vara med om detta, synd men det var ändå kul att höra om.

Kan i alla fall trösta mig med en annan sak som jag lärde mig i Oxford: att USAs motsvarighet till shrove tuesday och fettisdagen är "fat tuesday", vilket känns ganska rimligt med tanke på  vad vi svenskar kallar det. Så jag känner mig ganska hoppfull för att förhoppningsvis då, ha en speciell dag där innan fastan. Fat tuesday - now or never...

//Sofia
Till freds. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera mera!