Bloggarkiv

lördag 26 november 2011

det gråa vädret

Ni vet det där vädret som de flesta tycker är värdelöst, för det regnar lite och man har ingen alls lust att gå ut? Och det är bara grått överallt och hösten är inte fin längre för alla löven har fallit av träden och som sagt- nu är allt bara grått.
Vissa längtar efter snön och vissa är glada att slippa den än så länge- men alla har gemensamt att detta gråa vädret- det är tråkigt.

Kan erkänna att jag också kan tycka att det ser görtråkigt ut om man bara tittar ut och inte ser så mycket färg osv. Vid första anblicken. Sen så upptäcker man charmen i de avskalade träden- sårbara i all sin nakenhet. Och man tittar upp mot himlen som visar oss en spännande sakta film där molnen rör sig och olika färger visar sig ibland och alla möjliga gråa toner ger ett mystiskt, stilla och vackert sorgset men ändå hoppfullt intryck. Och man hör regnet, också en skiva i sig- ibland sakta, ibland snabbt, ibland mycket, ibland lite. Ganska fint soundtrack som kan passa in i många av livets perioder. Och när man har sjöutsikt så får man också njuta av vattnets rörelser som ger liv i den annars så stilla bilden. Och allting smälter ihop till ett underbart spel, så välkomponerat av Gud. Så ljuvt, så levande. 


En lite halvdålig bild som visar att julstämningen har börjat infinna sig här hemma och att fönsterna är rena nog för att se naturen utanför.




Förövrigt så har jag en sjukdag här hemma. Men har mycket hopp om att jag är på bättringsvägen och förhoppningsvis frisk imorgon så att jag kan vara med på gudstjänsten i Gråbo och allt vad morgondagen innebär. Tror att denna sjuksvängen gav mig en ack så viktig lärdom om att behöva stanna upp i vardagen ibland, sluta tro att man hinner med allting. Och att ta vara på sin kropp genom att ge den den sömn den behöver.

//Sofia

2 kommentarer:

  1. Visst, grått väder kan ha sin charm - men det är alldeles för många faktorer som spelar in för att den positiva aspekten ska hittas.

    Jag kan tipsa om att besöka Sunne, en ovanligt mild höst/vinter som denna - där väderförhållande är sådana att sjön här producerar otroliga mängder dimma, och den enda utsikt jag har är samhälle som hämtat sin inspiration i Vårgårda, och det enda ljud jag hör är varvande epa-traktorer.

    SvaraRadera
  2. Och förresten, återigen en stark kursiv del!

    SvaraRadera

Kommentera mera!