Bloggarkiv

måndag 26 november 2012

En löptur genom livet

Många gillar att springa. Långa eller korta sträckor, med eller utan musik, i skogen eller genom staden. Det finns många former och sätt, inget är fel och inget är rätt. Min kärlek till att springa började förra året, som många andra saker upptäcktes den under mitt år på Götabro. Det började som ett sätt att hantera en dålig dag, och det slutade med förbättringar och framsteg.
 
För mig är springandet (eller träning överhuvudtaget) det bästa sättet att rensa tankarna eller i alla fall få distans till det som flyger runt i huvudet. Det ger mig en ovärderlig ensamtid (även om jag tränar med andra) där inte så mycket annat spelar roll än det jag håller på med. Sen att jag under simningen inte lyckas räkna längderna eftersom tankarna ligger på andra håll, det är en annan sak. Det blir bara den ultimata mixen av träning och eftertanke.

Jag tänker på att det är november. Att året har gått så fort, snart är det ok att ha juldekorationer framme, och nyss skulle jag precis åka till USA och spendera tre spännande månader där. Det går så fort. Tiden springer iväg, säger man. Det är en sanning som vi ofta försöker fly ifrån. Springa åt andra hållet.

Oavsett om vi vill ha fler eller färre timmar. Hjälp, jag har redan skrivit om detta. Men tiden går så fort. Vad fyller du din tid med? Sömn? Bra. För mycket sömn? Vakna.

Alla får 24 timmar gånger 7 varje vecka. Finns det nått magiskt sätt, något recept på hur man ska fördela tiden för att bli lycklig och lyckad? För att både ta hand om sig själv och andra, jobba och ha kul, träna och sova. Allt det dära som vi försöker få ihop till något slags liv. Vårt liv, vår tid.

Ibland får jag känslan att jag försöker tävla med tiden, men det kommer alltid ikapp, säg att jag använde den dåligt för två veckor sen, många meningslösa timmar framför datorn, och förra veckan så använde jag tiden till för många aktiviteter, som tog på krafterna för mycket, så att jag tar med mig ett visst mått trötthet in i denna veckan... Eller?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera mera!